Regulamin przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Szkole Podstawowej nr 4 im. UNICEF w Obornikach
Podstawa prawna :
1. Ustawa z dn. 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022r. poz. 2000.)
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002r. , Nr 5, poz. 46).
Rozdział I
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
1. Wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez :
1) sekretarza szkoły – codziennie w godzinach pracy sekretariatu,
2) nauczycieli – na zebraniach klasowych,
3) dyrektora lub wicedyrektora po wcześniejszym umówieniu terminu spotkania.
2. Skargi mogą być wnoszone:
1) pisemnie,
2) pocztą elektroniczną,
3) ustnie, po wypełnieniu protokołu stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu,
1. Skargi mogą być składane indywidualnie lub zbiorowo.
2. Pracownik przyjmujący skargę/wniosek obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi.
3. W szkole prowadzi się Rejestr skarg i wniosków wg wzoru – zał nr 2.
Rejestr skarg i wniosków przechowuje się w sekretariacie szkoły. Posiada on następujące rubryki :
- liczba porządkowa;
- data złożenia skargi/wniosku;
- informacja dotycząca tematyki skargi/wniosku;
- informacja o sposobie załatwienia sprawy;
- termin załatwienia skargi/wniosku;
- nazwisko i imię osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku;
- uwagi
4. Skargi zbiorowe muszą być przegłosowane i podpisane przynajmniej przez połowę rodziców uczniów w danej klasie.
5. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego – anonimy.
6. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.
7. Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi
i wnioski osób fizycznych i prawnych.
8. Uczniom przysługuje również prawo do składania skarg za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego.
Rozdział II
Kwalifikowanie skarg i wniosków
§2
1. Kwalifikowanie spraw jako skargi lub wniosku dokonuje dyrektor.
2. Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.
3. Jeśli w treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich podmiotu, pracownik rozpatrujący skargę lub wniosek wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
4. Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zwrócić wnoszącemu sprawę, wskazując właściwy organ.
5. Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, w ty szkołę, należy zarejestrować a następnie pismem przewodnim przesłać właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, kopię zostawić w dokumentacji szkoły.
6. Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.
7. Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.
Rozdział III
Rozpatrywanie skarg i wniosków
§3
1. Dyrektor może wyznaczyć pracownika do rozpatrzenia skargi/wniosku w zależności \
od tego, czego sprawa dotyczy.
2. Pracownik upoważniony do rozpatrywania skarg/wniosków jest zobowiązany przestrzegać następującej kolejności działań:
1) przyjecie, kwalifikowanie i rejestracja skargi/wniosku;
2) analiza treści skargi/wniosku;
3) określenie i wyszczególnienie zarzutów;
4) w przypadku, gdy z treści skargi/wniosku nie można ustalić jej przedmiotu, należy wezwać skarżącego do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania z jednoczesnym pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi/wniosku bez rozpoznania;
5) przeanalizowanie zarzutów w aspekcie prawnym;
6) zaplanowanie trybu działąń/czynności postępowania wyjaśniającego, w tym :
a) ustalenie źródeł informacji, trybu i form ich zbierania,
b) ustalenie wykazu dokumentów przewidzianych do kontroli, badania,
c) przygotowanie narzędzi wspomagających wyjaśnienie sprawy, np. ankiet, listy pytań,
kwestionariusza wywiadu, arkusza diagnostycznego itp. ;
7) w przypadku braku możliwości załatwienia skargi/wniosku w określonym terminie, przygotować zawiadomienie o przedłużeniu okresu rozpatrywania skargi/wniosku wraz
z podaniem przyczyny i planowanego terminu zakończenia;
8) analiza zebranych materiałów w postępowaniu wyjaśniającym, ustalenie stanu faktycznego, odniesienie się do stanu prawnego i zasadności zarzutów;
9) opracowanie projektu odpowiedzi na skargę/wniosek;
10) sformułowanie wniosków do dalszej pracy, celem poprawy wskazanego obszaru pracy szkoły w przypadku, gdy skarga/wniosek były zasadne.
§4
1. Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następującą dokumentację :
1) oryginał skargi/wniosku, w tym protokół przyjęcia skargi ustnej;
2) notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego – zał. 3;
3) materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku;
4) odpowiedź do skarżącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem;
5) inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
2. Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
1) oznaczenie organu, od którego pochodzi;
2) wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku;
3) imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.
3. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywania jest w sekretariacie szkoły.
Rozdział IV
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
§5
1. Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
2. Skargę/wniosek rozpatruje się:
1) do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny;
2) do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające;
3) do dwóch miesięcy, gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana.
3. Do siedmiu dni należy :
1) zwrócić skargę/wniosek wnoszącemu sprawę ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu;
2) przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwym jest organ wymiaru sprawiedliwości;
3) przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów, w tym szkoły;
4) przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku,
z podaniem powodów tego przesunięcia;
5) zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku;
6) udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.
Załączniki :
1) protokół przyjęcia skargi ustnej,
2) wzór rejestru skarg i wniosków,
3) notatka służbowa.
Załącznik nr 1
PROTOKÓŁ
USTNEGO PRZYJĘCIA SKARGI /WNIOSKU *
W dniu …………. 20…..r. w ………………………………………………………………….
Pan/ Pani ……………………………………………………………………………………….
Zamieszkały(a) w ……………………… ul. ………………………………. nr……………...
Wnosi ustnie do protokołu następującą skargę/wniosek* :
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..............................................................................................................................................................................................................
Wnoszący załącza do protokołu następujące załączniki :
1. ………………………………………………………………………………………………
2. ………………………………………………………………………………………………
3…………………………………………... …………………………………………………..
Protokół niniejszy został odczytany i podpisany.
Protokół sporządził :
………………………………….. ………………………………………….
(imię, nazwisko i stanowisko służbowe) (podpis wnoszącego – osoby przez niego upoważnionej*)
Załącznik nr 2
REJESTR SKARG I WNIOSKÓW
|
||||||
Lp. |
Data złożenia skargi/wniosku |
Krótka treść (czego dotyczy) |
Sposób załatwienia |
Termin załatwienia
|
Osoba odpowiedzialna za załatwienie |
Uwagi |
1.
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
(…) |
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr 3
Notatka Służbowa nr …………../20…../20…..
Z postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego przez :
…………………………………………………………………………………………………..
(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)
w prawie skargi nr …………………………………… z dnia …………………………………
złożonej przez …………………………………………………………………………………..
(imię i nazwisko wnoszącego skargę)
dotyczącej : (wskazać zarzuty)
1. …………………………………………………………………………
2. …………………………………………………………………………
W trakcie postępowania wyjaśniającego podjęto następujące czynności:
1. …………………………………………………………………………
2. …………………………………………………………………………
Na podstawie przeprowadzonych czynności ustalono :
(podać stan faktyczny i odniesienia do stanu prawnego z podstawą prawną)
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
W czasie badania sprawy poczyniono następujące spostrzeżenia:
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
Wobec powyższego należy :
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
Oborniki, dnia ……………………. …………………........................
(podpis, stanowisko służbowe)
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa nr 4 im. UNICEF