Skargi i wnioski

Skargi i wnioski

Regulamin przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków

w Szkole Podstawowej nr 4 im. UNICEF w Obornikach

Podstawa prawna :

1. Ustawa z dn. 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022r. poz. 2000.)

2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002r. , Nr 5, poz. 46).

Rozdział I

Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków  

            1. Wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez :

1) sekretarza szkoły – codziennie w godzinach pracy sekretariatu,

2) nauczycieli – na zebraniach klasowych,

3) dyrektora lub wicedyrektora po wcześniejszym umówieniu terminu spotkania.

            2. Skargi mogą być wnoszone:

1) pisemnie,

2) pocztą elektroniczną,

3) ustnie, po wypełnieniu protokołu stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu,

1. Skargi mogą być składane indywidualnie lub zbiorowo.

2. Pracownik przyjmujący skargę/wniosek obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi.

3. W szkole prowadzi się Rejestr skarg i wniosków wg wzoru – zał nr 2.

Rejestr skarg i wniosków przechowuje się w sekretariacie szkoły. Posiada on następujące rubryki :

- liczba porządkowa;

- data złożenia skargi/wniosku;

- informacja dotycząca tematyki skargi/wniosku;

- informacja o sposobie załatwienia sprawy;

- termin załatwienia skargi/wniosku;

- nazwisko i imię osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku;

- uwagi

4. Skargi zbiorowe muszą być przegłosowane i podpisane przynajmniej przez połowę rodziców uczniów w danej klasie.

5. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego – anonimy.

6. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.

7. Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi

i wnioski osób fizycznych i prawnych.

8. Uczniom przysługuje również prawo do składania skarg za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego.

 Rozdział II

Kwalifikowanie skarg i wniosków 

§2 

1. Kwalifikowanie spraw jako skargi lub wniosku dokonuje dyrektor.

2. Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.

3. Jeśli w treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich podmiotu, pracownik rozpatrujący skargę lub wniosek wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.

4. Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zwrócić wnoszącemu sprawę, wskazując właściwy organ.

5. Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, w ty szkołę, należy zarejestrować a następnie pismem przewodnim przesłać właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, kopię zostawić w dokumentacji szkoły.

6. Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.

7. Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.

Rozdział III

Rozpatrywanie skarg i wniosków  

§3 

1. Dyrektor może wyznaczyć pracownika do rozpatrzenia skargi/wniosku w zależności \

od tego, czego sprawa dotyczy.

2. Pracownik upoważniony do rozpatrywania skarg/wniosków jest zobowiązany przestrzegać następującej kolejności działań:

1) przyjecie, kwalifikowanie i rejestracja skargi/wniosku;

2) analiza treści skargi/wniosku;

3) określenie i wyszczególnienie zarzutów;

4) w przypadku, gdy z treści skargi/wniosku nie można ustalić jej przedmiotu, należy wezwać skarżącego do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania z jednoczesnym pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi/wniosku bez rozpoznania;

5) przeanalizowanie zarzutów w aspekcie prawnym;

6) zaplanowanie trybu działąń/czynności postępowania wyjaśniającego, w tym :

   a) ustalenie źródeł informacji, trybu i form ich zbierania,

   b) ustalenie wykazu dokumentów przewidzianych do kontroli, badania,

   c) przygotowanie narzędzi wspomagających wyjaśnienie sprawy, np. ankiet, listy pytań,  

       kwestionariusza wywiadu, arkusza diagnostycznego itp. ;

7) w przypadku braku możliwości załatwienia skargi/wniosku w określonym terminie, przygotować zawiadomienie o przedłużeniu okresu rozpatrywania skargi/wniosku wraz

z podaniem przyczyny i planowanego terminu zakończenia;

8) analiza zebranych materiałów w postępowaniu wyjaśniającym, ustalenie stanu faktycznego, odniesienie się do stanu prawnego i zasadności zarzutów;

9) opracowanie projektu odpowiedzi na skargę/wniosek;

10) sformułowanie wniosków do dalszej pracy, celem poprawy wskazanego obszaru pracy szkoły w przypadku, gdy skarga/wniosek były zasadne.

§4

            1. Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następującą dokumentację :

1) oryginał skargi/wniosku, w tym protokół przyjęcia skargi ustnej;

2) notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego – zał. 3;

3) materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku;

4) odpowiedź do skarżącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem;

5) inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.

            2. Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:

1) oznaczenie organu, od którego pochodzi;

2) wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku;

3) imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.

            3. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywania jest w sekretariacie szkoły. 

Rozdział IV

Terminy rozpatrywania skarg i wniosków 

§5

1. Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.

2. Skargę/wniosek rozpatruje się:

  1) do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny;

  2) do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające;

  3) do dwóch miesięcy, gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana.

 3. Do siedmiu dni należy :

1) zwrócić skargę/wniosek wnoszącemu sprawę ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu;

2) przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwym jest organ wymiaru sprawiedliwości;

3) przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów, w tym szkoły;

4) przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku,

 z podaniem powodów tego przesunięcia;

5) zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku;

6) udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.

Załączniki :

1) protokół przyjęcia skargi ustnej,

2) wzór rejestru skarg i wniosków,

3) notatka służbowa.

 

                                                                       Załącznik nr 1

 

 

 

PROTOKÓŁ

USTNEGO PRZYJĘCIA SKARGI /WNIOSKU *

 

 

 

W dniu …………. 20…..r. w ………………………………………………………………….

Pan/ Pani ……………………………………………………………………………………….

Zamieszkały(a) w ……………………… ul. ………………………………. nr……………...

Wnosi ustnie do protokołu następującą skargę/wniosek* :

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..............................................................................................................................................................................................................

 

Wnoszący załącza do protokołu następujące załączniki :

1. ………………………………………………………………………………………………

2. ………………………………………………………………………………………………

3…………………………………………... …………………………………………………..

 

 

Protokół niniejszy został odczytany i podpisany.

 

Protokół sporządził :

 

 

 

…………………………………..                                ………………………………………….

(imię, nazwisko i stanowisko służbowe)                                                          (podpis wnoszącego – osoby przez niego upoważnionej*)

 

Załącznik nr 2

 

 

 

 

REJESTR SKARG I WNIOSKÓW

 

 

Lp.

Data złożenia skargi/wniosku

Krótka treść (czego dotyczy)

Sposób załatwienia

Termin załatwienia

 

Osoba odpowiedzialna za załatwienie

Uwagi

1.

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

(…)

 

 

 

 

 

 

 

  

                                                                                                          Załącznik nr 3

 

 

Notatka Służbowa nr …………../20…../20…..

 

 

Z postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego przez :

 

…………………………………………………………………………………………………..

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)

 

w prawie skargi nr …………………………………… z dnia …………………………………

 

złożonej przez …………………………………………………………………………………..

                                         (imię i nazwisko wnoszącego skargę)

 

dotyczącej : (wskazać zarzuty)

 

1. …………………………………………………………………………

 

2. …………………………………………………………………………

 

W trakcie postępowania wyjaśniającego podjęto następujące czynności:

 

1. …………………………………………………………………………

 

2. …………………………………………………………………………

 

Na podstawie  przeprowadzonych czynności ustalono :

(podać stan faktyczny i odniesienia do stanu prawnego z podstawą prawną)

 

…………………………………………………………………………………………………...

 

…………………………………………………………………………………………………...

 

W czasie badania sprawy poczyniono następujące spostrzeżenia:

 

…………………………………………………………………………………………………..

 

…………………………………………………………………………………………………..

 

Wobec powyższego należy :

 

…………………………………………………………………………………………………...

 

…………………………………………………………………………………………………...

 

 

Oborniki, dnia …………………….                                     …………………........................

                                                                                              (podpis, stanowisko służbowe)

 

 

 

 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 16 stycznia 2012 08:58
Dokument wprowadzony do BIP przez: Justyna Bartol-Janasek
Ilość wyświetleń: 1089
03 kwietnia 2025 13:59 (Justyna Bartol-Janasek) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
12 marca 2018 13:47 (Justyna Bartol-Janasek) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
26 stycznia 2012 09:22 (Justyna Bartol-Janasek) - Zmiana danych dokumentu.